Mamo, będę latać!

Ich praca jest nieziemska. Dosłownie. Piloci i stewardesy – to zawody, które niosą ze sobą nie tylko przyjemności, ale i całą walizkę wyrzeczeń, odpowiedzialności i ciężkiej pracy. Jak zdobyć taką pracę?

Wymagania, żeby zostać pilotem

  • Pasja: to nie jest typowa praca, musi być Twoją pasją. Masz  nieustanny kontakt z ludźmi, praca bywa monotonna. W domu będziesz rzadko, ale nieustannie będziesz zwiedzać świat. Coś za coś. Chyba że zdecydujesz się latać na krajowych liniach lotniczych. To istnieje szansa, że będziesz w domu częściej niż dwa razy w roku.
  • Zadbany wygląd: elegancja, schludność, zdrowe zęby, odpowiedni wzrost. Ten ostatni jest o tyle istotny, że musisz dosięgnąć luku bagażowego albo wyposażenia medycznego w samolocie. Wszystko to składa się na wzbudzenie zaufania wśród pasażerów
  • Umiejętności przywódcze – musisz wziąć pod uwagę, że to Ty będziesz kierować pasażerami. Muszą Cię słuchać. Radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych nauczysz się podczas szkolenia.
  • Języki: Komunikacja za pomocą języka angielskiego na poziomie B2/C1 jest podstawą. Nie tylko z powodu pracy z międzynarodową populacją, ale głównie dlatego, że wszystkie szkolenia są właśnie w tym języku. Każdy dodatkowy będzie atutem.
  • Wykształcenie: minimum średnie
  • Nienaganny stan zdrowia: trzeba być odpornym na wszelkie niekorzystne stany pogodowe, a także na chorobny, które mogą przenieść pasażerowie. Cukrzyca i padaczka wykluczają możliwość pracy w tym sektorze
  • Pływanie: to drugi warunek obok język uznawany za konieczny.
  • Oprócz tego musisz mieć zaświadczenie o niekaralności, aktualny paszport, brak widocznych tatuaży. Jeżeli masz mały, który możesz zakryć mundurem czy zegarkiem, możesz aplikować.

Rekrutacja

Zazwyczaj ogłoszenie pojawia się na portalu z ogłoszeniami o pracę. Czasami też portale społecznościowe linii lotniczych, czy oficjalne strony publikują ogłoszenie. Jeżeli spełniasz warunki, możesz wysłać swoje CV w języku angielskim i czekać na odpowiedź. Jeżeli rekruter zdecyduje się zaprosić Cię na rozmowę wstępną. Tam zostaną sprawdzone Twoje umiejętności językowe, cała rozmowa również odbywa się po angielsku. Dostaniesz pytania standardowe dla rozmowy o pracy: dlaczego chcesz u nas pracować? Co się wyróżnia od reszty? Możesz dostać też zadanie związane bezpośrednio z pracą na tym stanowisku. Jeżeli się sprawdzisz to dostaniesz zaproszenie na szkolenie.

Warto dodać, że praca na tym stanowisku to na początku przede wszystkim wydatki. Musisz wpłacić wpisowe. W zależności od linii lotniczych może wynosić ok. 2500 zł. Później czeka Cię kurs, za który też musisz zapłacić. Ceny sięgają nawet dziesięciu tysięcy złotych. Niektóre linie lotnicze pozwalają zapłacić za niego w ratach, odciągając z pensji ustaloną kwotę.

Następnie czekają cię badania lekarskie. Ciśnienie, wzrok, płuca, test z kolorów – sprawdzane jest wszystko.

Mamo, będę latać!

Szkolenie

W zależności od linii może trwać dwa, czasami trzy miesiące. Uczysz się na nim praktycznie wszystkiego, co związane z tą pracą. Od technicznych spraw związanych z budową samolotu, przez procedury bezpieczeństwa, zachowania na pokładzie, pierwszą pomoc. Dowiesz się jak ugasić pożar, jak wygląda lądowanie awaryjne. Czekają cię testy teoretyczne i praktyczne, takie jak pływanie. Podczas szkolenia firma nie zapewnia Ci mieszkania ani pokoju. O wszystko trzeba zadbać samemu. Po egzaminach otrzymasz certyfikat, który da Ci przepustkę do świata latania. Później pół roku latasz jako uczeń.

Praca

Bez różnicy na jakich liniach lotniczych będziesz pracować. Przed pracą musisz przejść kontrolę bezpieczeństwa. W biurze odbywa się odprawa, omawia się z pilotami trasę, pogodę. Następnie ekipa personelu pokładowego sprawdza czystość samolotu. Powitanie i obsługa pasażerów, a po zakończonym locie sprzątanie, liczenie kasy, wypisanie papierów. Twój mundur musi być zawsze czysty, Ty czysta i z niewielką ilością biżuterii. Tatuaże trzeba zakryć. Musisz być również bardzo punktualna. Samolot nie poczeka.

Mamo, będę latać!

W zależności od tego, gdzie latasz przypadają Ci różne benefity. Loty międzynarodowe opłacają hotele, wyżywienie, darmowe przeloty do domu, zniżki pracownicze na loty, darmowe loty dla rodziny. Latając na liniach krótkodystansowych  takich benefitów nie uświadczysz. O wszystko trzeba będzie samemu zadbać.