Praca odpowiedzialna, trudna i wymagająca, pełna wyzwań, stresująca. Zdarzają się jednak tacy, co nie boją się wyzwań i przestworza nie są im straszne. Ktoś w końcu musi prowadzić samolot, kiedy my chcemy odpocząć na zagranicznych wakacjach. Jak zostać pilotem i ile to kosztuje?
Wymagania
Wymagania nie są wygórowane. Musisz mieć ukończone 16 lat, posiadać badania lotniczo-lekarskie klasy II i wykształcenie gimnazjalne. Słaby wzrok, słuch czy koordynacja ruchowa dyskwalifikują kandydata. Nie możesz przewlekle chorować, wykluczy Cię cukrzyca, choroby serca i uzależnia.
Droga do latania
By zasiąść za sterami samolotu na liniach pasażerskich trzeba przejść szereg kursów. Zaczynamy od podstawowej licencji PPL, czyli Licencja Pilota Turystycznego. Dzięki niej można latać w dobrych warunkach po Polsce i za granicę (granice Unii Europejskiej) Możesz lądować na dużych i małych lotniskach. Nie można natomiast czerpać korzyści materialnych. Szkolenie teoretyczne trwa 100 godzin, praktyczne 45. Po zdaniu egzaminów teoretycznych i praktycznych otrzymujesz furtkę do dalszego rozwoju kariery.
Kolejnym krokiem jest VFR, czyli loty od wschodu do zachodu słońca, a uprawnienia na noc gwarantuje VFR NOC. Składają się na nie wykłady i kurs praktyczny. Uprawnienie nocne nie wymaga zdawania egzaminów przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Posiadając wyżej wymienione uprawnienia, możesz zacząć naukę w kierunku zdobycia Licencji pilota zawodowego ATPL(A) Frozen. Najpierw czeka Cię szkolenie teoretyczne, musisz zbudować minimum 50 godzin nalotu oraz uzyskać orzeczenie lekarsko – lotnicze klasy pierwszej. Pierwszym, praktycznym krokiem jest zdobycie uprawnień do wykonywania lotów w ograniczonych warunkach meteorologicznych. Kandydat musi przejść szkolenie, maksymalnie 35 godzin na symulatorze i minimum 15 godzin na maszynie. Kolejnym uprawnieniem jest MEP(L) i CPL(A). Te pierwsze daje możliwość latania samolotami wielosilnikowymi. Kończy się egzaminem państwowym. Drugie uprawnia do pracy w charakterze pilota dyspozycyjnego. Wszystkie uzyskane uprawnienia składają się na uzyskanie uprawnienia ATPL Frozen. Daje nam to prawo do pełnienia funkcji pierwszego oficera w załodze wieloosobowej. By uzyskać Licencję ATPL(A) musimy wylatać 1500 godzin, w tym 300 w IR(A) i 200 w załodze wieloosobowej
Cena
Koszt wyrobienia licencji pilota może wynieść nawet do dwustu tysięcy złotych. Czasami szkoły, które oferują kursy latania i możliwość zrobienia licencji robią promocje więc można nieco zaoszczędzić.
Pilotów cywilnych kształci Politechnika Rzeszowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie i Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie. Szkolenia lotnicze dofinansowuje także Ministerstwo Infrastruktury.
Szkolenia własne oferują także linie lotnicze. Akademie pilotażu prowadzą między innymi Polskie Linie Lotnicze Lot, Wizz Air, Lufthansa i Emirates.
Zarobki
Różnią się w zależności od stopnia, doświadczenia, linii lotniczych i modelu samolotu. Pilotujący Boeinga Dreamliner zarobi miesięcznie około 30 tysięcy złotych, drugi pilot ok. 21 tysięcy. Lepiej zarabiają piloci zagranicznych linii lotniczych. Pracując dla Ryanera, pilot może liczyć nawet na 13 tysięcy euro ( w przeliczeniu ok. 60 tysięcy złoty). Podobnie zarobi pilot latający dla Emirates.
Praca
Przewoźnicy przewidują, że zapotrzebowanie na pilotów cały czas będzie, więc mając licencję ATPL(A) z pewnością znajdziesz pracę latając. Możesz także pracować jako szkoleniowiec w aeroklubach, pilot lotów widokowych i lotów na odrzutowcach biznesowych. Emerytura przypada gdy kobieta kończy 55 lat, a mężczyzna 60.
Praca pilota z pewnością należy do odpowiedzialnych, ale i satysfakcjonujących. Jeżeli chcesz spełnić swoje marzenie, ale nie do końca wiesz czy się sprawdzisz, możesz usiąść za sterami samolotu w symulatorze. Sumiennie odkładając pieniądze, możesz zrobić licencję pilota turystycznego. A jeżeli Ci się spodoba, możesz ruszać na podbój przestworzy lecąc Dreamlinerem.